13 juli 2007

Nicodemus ontmoet Jezus (1)

Je kunt de Bijbel op heel veel verschillende manieren lezen. Eén manier vind ik zelf heel betekenisvol nl. de evangeliën te lezen met als focus de ontmoeting van mensen met Jezus. In Joh.3 is het Nicodemus die Jezus opzoekt en wel ’s nachts, ook al kan dat ook ’s avonds betekenen. Als farizeeër - geestelijk leider van het volk – was het evenwel niet okay om Jezus op te zoeken. De overige farizeeërs moesten niks van Jezus hebben zo blijkt telkens weer uit de evangeliën. Nicodemus was echter tot de conclusie gekomen dat Jezus geen charlatan kon zijn, gelet op de tekenen en wonderen die Jezus deed. Opmerkelijk is dat hij openlijk toegeeft dat niet alleen hijzelf maar ook de andere farizeeën “weten” dat Jezus een goddelijke missie heeft, want zo zegt hij “niemand kan deze tekenen doen, die U doet, tenzij God met hem is” (3:2). Desondanks willen zijn “collega-leiders” niets met Jezus te maken hebben. Zij willen gewoon niet! – ook al zijn ze van binnen eigenlijk wel overtuigd, kunnen ze eigenlijk niet om Jezus heen…

Nicodemus is anders. Hij erkent het bijzondere van Jezus net als zijn collega's, maar hij besluit zijn eigen innerlijk niet te overschreeuwen. Hij gaat op onderzoek uit. Wil overigens liever niet dat mensen hem zien, zijn collega’s al helemaal niet.

Jezus ontvangt hem. Waar dat was, staat er gewoon niet. Maakt dus ook niet uit. Je zou kunnen zeggen dat wie Jezus wil ontmoeten die wordt door Hem ontvangen. Je hoeft niet op een bijzondere plaats te zijn. Wie Jezus wil leren kennen, mag gewoon tot Hem gaan waar hij ook maar is en zoals hij is, met twijfels, vragen en al. Dat kan door je in gebed in alle eerlijkheid tot Hem uit te spreken. Hij leeft! Hij hoort! Ook al ben je nog gehuld in geestelijke duisternis!
Niemand dwong Nicodemus tot die ontmoeting. Hij luisterde naar zijn hart en ging. Zijn collega’s gingen niet. Zij bleven in die geestelijke duisternis waarin ze zich bevonden. Hadden dat ook alleen aan zich zelf te wijten. Jezus had ook hen ontvangen als ze vanuit diezelfde oprechtheid als van Nicodemus tot Jezus waren gegaan. Ook voor ons geldt dat. Zowel gelovigen als ongelovigen kunnen bij Hem terecht. Hij wijst je niet af, Hij wijst niemand af! Dat deed Hij bij Nicodemus niet. Bij jou en mij ook niet, wie we ook zijn. Enige eis is: een oprechte, innerlijke houding, zoals die van Nicodemus. Meer is niet nodig!
Elders lezen we dat Jezus uitroept:

Matth 11:28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’

Wat een pretentie!! Zo maar (innerlijke) rust te kunnen garanderen. Werkelijk rust! Een voortdurend innerlijk zoeken komt tot rust als je naar Hem gaat, belooft Hij hier. Dat is nogal wat! Hij wijst naar zich zelf en zegt “Ik ben zachtmoedig en nederig van hart”. Ooit iemand gehoord die zulke pretenties had? En toch … zou een charlatan zulke woorden over z’n lippen laten komen? Uitgesloten! Lees verder! Ontdek meer van Hem. Als iemand de moeite waard is, dan is Hij het!

Wil je reageren? Schrijf gerust naar thv@fastmail.com Elke serieuze reactie wordt beantwoord!