05 januari 2013

Nog zo'n creatie! Echt evolutie?

Mijn voorgaande blogje was natuurlijk wat ik een emotieblog zou willen noemen. Met dit vervolg wil ik de vorige echter een wat serieuzer karakter geven.

Hier links staat maar een deel van een foto die je echt even moet gaan zien, vind ik. Je moet hem even bij de rechthebbende fotograaf gaan bekijken, die van mij alle lof krijgt voor zo'n schitterende opname.

Eerlijk gezegd was ik even in twijfel of het wel om een echt bestaand insekt zou gaan, maar de oorsprong van de foto benam me die twijfel. Ik neem aan dat je inmiddels even gekeken hebt en ook even stil bent geweest van verwondering. De modesigners van Parijs zijn hier nog niks bij naar mijn bescheiden mening.

Even echt serieus! 
Kijk, met mijn vorige blog met die lion fish heb ik wellicht meerdere lezers even flink
tegen de evolutionaire schenen geschopt. Misschien helpt het ter verontschuldiging dat die vorige blog dus vooral ontsproot aan een spontane opwelling, waaraan ik even lucht wilde geven. Kijk de een steekt een oudejaarsraket af, dat doe ik dan weer niet; daarentegen moet ik af en toe op deze wijze even m'n ei kwijt. Vandaar dus...
Maar .... eerlijk gezegd moet me van het hart dat ik er ook werkelijk niks van snap hoor als er kennelijk hele volksstammen zijn die zo maar kunnen geloven dat het echt tot de mogelijkheden behoort dat zo'n vis, maar het maakt natuurlijk niet uit welk dier het maar zou betreffen, hierboven dus even een wonderlijk insect, echt via een ontwikkelingsweg op basis van mutatie en selectie kan ontstaan, let wel dat is het evolutionaire verklaringsmechanisme bij uitstek. Zonder dit mechanisme valt het hele evolutiedenken als een kaartenhuis in elkaar. 
Er zijn inmiddels eindeloos veel levens gevuld, kilometers boeken geschreven over, honderden miljarden dollars en euro's besteed aan het ontwikkelen van evolutiegedachten, testen, bestuderen, echt eindeloos, maar die allereerste stap, die blijft toch maar wat ie is: volledig onverklaarbaar!
Tot aan 1860 werd algemeen aangenomen dat bacterien vanzelf ontstonden. Deze gedachte werd krachtig weersproken door Louis Pasteur die aantoonde dat niet-leven geen leven kan genereren. Sindsdien zouden we dus kunnen weten dat de evolutietheorie ernstig betwijfeld zou moeten worden. Wonder boven wonder heeft de moderne wetenschap de evolutietheorie toch op dit oude bijgeloof gebaseerd.
Gelukkig helpt moderne wetenschap - blij dat ie er is!! - ons wel steeds beter begrijpen wat een onzinwetenschap ons via het evolutiedenken jaar in jaar uit door de strot wordt gedouwd. En jij en ik maar belasting betalen!!!
Ben ik nu al weer veel en veel te stellig? Nou lees dan toch nog even door!
Wat is er namelijk nodig voor het ontstaan van leven?

1) In de allereerste plaats moet er een levende cel ontstaan, een zogenaamde eencellige, de eerste en eenvoudigste vorm van leven zullen we maar zeggen.
Maar waar hebben we het over als we het over de allereenvoudigste levenscel hebben? Nou zo'n supereenvoudige cel is opgebouwd uit maar liefst even veel onderdelen als een Boeing 747, ongeveer een half miljard. Ik sta er niet voor in dat ik er natuurlijk best een paar miljoen naast kan zitten, maar zoiets is het wel in ieder geval. Lijkt me nou niet echt iets dus wat zo maar even ontstaat door het blootstellen van een spiritueel goedje aan wat voor fysische klutsbewerkingen of welke andere bewerking dan ook, tenzij je van mening bent dat er ook best een gerede kans bestaat dat je om het even van welke hoogte je een pot inkt omkiept op de grond de inkt zich zo zou rangschikken dat er een stratenplattegrond van Parijs zichtbaar zou worden. Ik ben me zeer wel bewust dat ik me nou niet direct erg wetenschappelijk uitdruk, maar is dat dan echt nodig als we het voor dit type kansmogelijkheden hebben? Nog een tweede punt nodig?

2) Toch een tweede punt. Laten we nou even zo goedgelovig zijn dat we ons de mogelijkheid kunnen voorstellen dat zo'n cel toch maar even gaat bestaan. Dat betekent dus dat al die miljoenen onderdeeltjes niet alleen allemaal op het zelfde moment moeten gaan bestaan, maar ook nog eens allemaal tegelijk fysiek en geografisch zich op precies de juiste plaats moeten bevinden om daar hun levensfunctie te gaan uitvoeren. Die cel moet namelijk wel energie uit zijn omgeving onttrekken en een heuse stofwisseling op gang brengen, terwijl ook de levenscondities zoals vochtigheid, zuurstof, temperatuur en wat niet al uiteraard wel gelijktijdig en ook bij voortduring aan de daaraan te stellen eisen moeten voldoen. Als aan een van die eisen namelijk plotseling niet meer wordt voldaan dan is ondanks het bijzondere van die gebeurtenis de voortgang ervan per direct onmogelijk geworden. Moeten we dus weer even wachten voordat er weer zo'n stratenplattegrond kan ontstaan...

Mijns inziens heb je een bovenmenselijke hoeveelheid evolutiegeloof nodig om hier nog serieuze mogelijkheden te zien. Toch?

Wil je reageren? Schrijf gerust naar thv@fastmail.com Elke serieuze reactie wordt beantwoord!