13 mei 2006

Nieuwe inspiratie tot bijbellezen

Het is goed om regelmatig wat input van anderen te krijgen die iets met je doet of in ieder geval aanleiding is tot bepaalde actie. Nu is dit bepaald geen opmerkelijke gedachte want dat gaat natuurlijk ongemerkt heel vaak zo, maar soms is goed als je je het bewust wordt en blijft in bepaalde gevallen.

Hoe dan ook, enige tijd geleden werd ik opmerkzaam gemaakt op een website met daarop online een soort herziene King James Version, die de naam English Standard Version (ESV) heeft gekregen, een bijbelvertaling die ik als relatieve leek op vertaalterrein waardeer als een vertaling die zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke tekst blijft - in NL vergelijkbaar met vooral de SV - maar daarbij wel gebruikt maakt van de veel oudere en daarmee betrouwbaarder bijbeltekstfragmenten die ontdekt zijn nadat de KJ en SV zijn tot stand kwamen.

Natuurlijk was ik wel gewend om de bijbel te lezen, maar ik realiseer me dat er regelmatig toch wel de klad in kwam en ook bleef het vaak beperkt tot het OT.
Om mezelf te stimuleren tot lezen heb ik die pagina vooralsnog tot m'n start-pagina gemaakt. Met een NBG in PDF-formaat gelijktijdig op een andere pagina, vergt het lezen van de Engelse tekst niet al te veel tijd. Door gelijktijdig te luisteren naar de voorgelezen tekst van de online-audiobible wordt het leereffect ook op die manier versterkt (flash-player-format).Naast het voordeel van het vergroten van de Engelse woordenschat, prikkelt het lezen tot nadenken vanwege de onbekende bewoordingen. Want eerlijk gezegd is het boek Numeri dat op dit moment aan de orde is niet direct een bijbelboek waarin zelf zou gaan lezen, maar het bevat wel geweldig rijke gedachten.

Dit leesschema dat ik overigens wel voor mezelf beperk tot het 1e en het 4e bijbelgedeelte per dag maakt dat het voor mij 2 jaar duurt om de hele bijbel te lezen, i.p.v. 1 jaar. Okay, ik heb er op die manier een persoonlijke variant van gemaakt, maar ook hier geldt: beter één vogel in de hand dan tien in de lucht. Toch?

Hmm.... heb je al tot zover gelezen dat stel ik je reactie uiteraard op prijs...