18 januari 2010

Film over torenvalken

Het is vaak lastig om vogels te onderscheiden, vind ik. Het kost veel moeite om ze te ontdekken en wat krijg je dan nog te weten over deze gevederde vrienden? Toch is het iets wat vaak de moeite waard is om te leren kennen.

Van een Zweedse filmer zag ik laatst een indrukwekkende film over het wordend gezinsleven van torenvalken. Hij filmt helemaal vanuit het perspectief van een torenvalk met alles wat daar bijhoort.


In de film maken we kennis met een twee torenvalken, die een paartje vormen en een "gezin" stichten. Het mannetje zorgt gedurende de broedperiode voor de maaltijden (hoofzakelijk veldmuizen) en ik vind het heel bijzonder hoe deze filmer erin is geslaagd diverse jachtmomenten van begin tot eind te filmen. Je ziet hoe het Zuid-Zweedse landschap met sneeuw allengs verandert in lente en vroege zomer, maar ook wat er zo allemaal gebeurt rond de kerktoren, zaken die de torenvalken als het ware ongemerkt gadeslaan. Een heel stukje cultuur wordt in de film op die manier en passant meegeleverd.
De film heet vrij vertaald "Door het oog van de torenvalk".

De filmer is erin geslaagd ook het proces van paren, eieren leggen, broeden, voeren tot aan het uitvliegen van de jonge vogels minutieus vast te leggen. Het boek van de natuur gaat hier echt open. Hoe deze dieren hun inzicht verkrijgen in het leven blijft uiteraard een raadsel. Het wordt er evenwel niet minder indrukwekkend door. De film duurt wel bijna anderhalf uur, best lang dus, maar naar mijn beoordeling geen minuut te veel!!
Echt heel boeiend dus, vond ik.

Wie net als ik wil genieten van één van Gods wonderen van de natuur, kan deze film nog tot 1 februari 2010 de film zelf hier zien. 

Wil je reageren? Schrijf gerust naar thv@fastmail.com Elke serieuze reactie wordt beantwoord!